Spring naar content

Echt nieuw kan je social media tegenwoordig niet meer noemen. Sommige kanalen gaan al jaren mee en worden groter en groter. Waar het begon bij privégebruik zijn sommige kanalen nu helemaal uitgegroeid tot de ultieme marketing tool voor je bedrijf.

Social media marketing is alles wat komt kijken bij het inzetten van social media voor je bedrijf. Social media wordt voornamelijk veel gebruikt door consumenten. Voorheen werd social media marketing dan ook veel ingezet bij bedrijven die zich in de B2C markt bevinden. Door de stijging in populariteit en de effectiviteit zijn er nu ook een hoop bedrijven binnen de B2B markt die social media marketing inzetten voor hun bedrijf. Maar wat is B2B social media marketing nu eigenlijk en hoe zet je het in voor je bedrijf?

Wat is B2B social media marketing?

Bedrijven zetten social media in als marketingtool voor verschillende doelen. Door social media kunnen ze bijvoorbeeld hun naamsbekendheid vergroten of in contact komen met hun doelgroep. B2B social media marketing is vergelijkbaar, alleen gaat het hierbij om de activiteiten die een B2B bedrijf uitvoert om in contact te komen met andere bedrijven in plaats van consumenten.

De vorm van social media marketing is bij B2B net anders doordat bedrijven gebruik maken van andere kanalen en de manier waarop ze benaderd willen worden ook anders is dan bij consumenten. De content die je maakt voor B2B social media marketing is dus heel anders dan wanneer je je als bedrijf richt op B2C.

Hierboven zijn al een aantal dingen benoemt waarvoor je B2B social media marketing in kan zetten. Om een duidelijk beeld te geven van wat er allemaal mogelijk is zullen hieronder de mogelijkheden die social media B2B te bieden heeft worden weergeven.

B2B social media marketing T2G

4 stappen voor een effectieve B2B social media marketing strategie

Met de groei van social media stijgt het belang van social media B2B ook. De groei van social media vindt niet alleen plaats binnen de bestaande kanalen maar ook in de groei van kanalen. Dit zorgt ervoor dat de mogelijkheden voor bedrijven steeds groter worden maar ook ingewikkelder. Als bedrijf moet je nu de keuze gaan maken welke kanalen het meest geschikt zijn en welke content je hierop kan delen. Om een handje te helpen bij het opzetten van B2B social media marketing is hieronder een stappenplan gemaakt die je als bedrijf kan volgen. Volg deze stappen en werk toe naar een effectieve en kwalitatieve B2B social media strategie.

Stap 1 | Start bij de basis en bepaal je doelen

Zoals eerder benoemt kan je B2B social media marketing inzetten voor verschillende doelen. Belangrijk is om van tevoren te bepalen wat je doelen zijn met de media B2B die je gaat delen. Uiteindelijk zal je hele strategie namelijk worden afgestemd op deze doelen. Ga je de social media van je bedrijf vooral inzetten voor leadgeneratie dan zal de content die je deelt veel gaan over alle producten en diensten die je aanbiedt. Begin dus bij de basis en ga kijken wat je precies wil bereiken. Zijn je doelen helder? Ga dan pas kijken naar de volgende stappen voor een effectieve B2B social media strategie.

Stap 2 | Breng je doelgroep in beeld

Welke doelgroep ga je als bedrijf op richten. Deze stap is heel belangrijk omdat je uiteindelijk moet gaan kijken op welke kanalen de bedrijven binnen jouw doelgroep actief zijn. Heb jij als bedrijf al uitgebreid uitgewerkt wie jouw doelgroep is of bijvoorbeeld een persona uitgeschreven met de eigenschappen van jouw doelgroep? Dan kan je door naar de volgende stap. Heb je nog geen helder beeld van wie jouw doelgroep is, bekijk dan hieronder de twee heldere stappen voor het bepalen van jouw doelgroep.

Stap 2: Doelgroep segmenteren

Je moet als bedrijf eerst in kaart brengen wat de eigenschappen zijn van de bedrijven die producten of diensten afnemen. Stel jezelf de volgende vragen om je doelgroep te segmenteren:

  • Wat zijn de behoeften van deze bedrijven?
  • Welke branche bevinden ze zich?
  • Waar zijn ze gevestigd?
  • Hoe groot zijn ze?
  • Hoelang bestaat het bedrijf al?
  • Wat voor soort mensen werken er?

Aan de hand van bovenstaande vragen kan je als bedrijf een beeld gaan vestigen over hoe de gemiddelde klant eruit ziet. Dan ben je er natuurlijk nog niet, want niet iedereen die binnen deze eigenschappen valt, heeft interesse in jouw product.

Stap 2: Maak jouw klantprofiel

Als bedrijf wil je bij het adverteren en het besteden van je marketing budget jezelf inleven in jouw doelgroep. Wat wil mijn doelgroep zien en waar reageren ze goed op. Je wilt jezelf dus echt inleven in de doelgroep. Om dit makkelijk te maken voor jezelf is het aanmaken van een klantprofiel een aanrader. Maak een profiel van een niet-bestaande persoon aan met alle eigenschappen van jouw doelgroep. Jouw team kan zich dan echt gaan inleven in deze persoon. Zo kan je je als bedrijf nog specifieker richten op je doelgroep.

Stap 3 | Kies je platformen

De doelstellingen voor B2B social media marketing zijn opgesteld en de doelgroep is helder in beeld gebracht. De volgende stap is het bepalen van de kanalen die je als bedrijf gaat inzetten. Belangrijk is natuurlijk dat je met de kanalen die je gaat inzetten je doelstellingen kan behalen, maar nog belangrijker is dat je de doelgroep die je in stap 2 hebt bepaald kan bereiken met de kanalen die je gaat inzetten.

De eerste actie die je moet gaan uitvoeren is kijken van welke kanalen jouw doelgroep het meest gebruik maakt. Maak dus is een lijstje van wat bestaande klanten en wat potentiële klanten en maak een overzicht van alle kanalen die ze gebruiken, maar ook hoe intensief ze hier gebruik van maken.

Ga daarnaast ook is kijken wat voor content ze zelf delen op hun kanalen en doe hier inspiratie mee op. Als bedrijf deel je informatie die je interessant vindt om te delen. Wat dus ook betekent dat dit bedrijf vergelijkbare content ook interessant kan vinden.

Op de kanalen waar het bedrijf zich op gaat richten kan uiteindelijk ook geadverteerd worden. Door middel van adverteren kan je nog specifieker je doelgroep aanspreken en contact maken met bedrijven binnen jouw doelgroep. Een voorbeeld hiervan is LinkedIn. Op LinkedIn bevinden zich ontzettend veel bedrijven en professionals. Een ideaal kanaal om als B2B bedrijf content te plaatsen en te adverteren dus. Ben je nog niet bekend met het kanaal LinkedIn en het adverteren hierop? Kijk dan of LinkedIn marketing uitbesteden iets voor jou is.

Stap 4 | Maak een contentkalender

In stap 4 ga je aan de slag met een contentkalender. In je werk wil je overzicht bewaren en bij een B2B social media marketing strategie is een contentkalender daarbij de oplossing. Het kan zijn dat er meerdere kanalen zijn waar je gebruik van gaat maken als bedrijf. Verschillende content op verschillende tijden en met verschillende doelen plaatsen kan zorgen voor chaos. Hier komt de contentkalender van pas. Hierin maak je een wekelijks of maandelijks overzicht van alle content die je in de komende periode gaat plaatsen. Daarbij kan je de visuele beelden en captions die gaat plaatsen al bedenken, maar bijvoorbeeld ook op welk tijdstip iets geplaatst moet worden en op welk kanaal dat moet gebeuren. Je kan hierin natuurlijk zelf bepalen hoe uitgebreid je deze kalender wil maken, maar uiteindelijk moet het wel zorgen voor overzicht in jouw social media B2B.

Alle teksten en captions die maakt voor de post die je plaatst moeten goed aansluiten op je doelgroep. Daarnaast wil je natuurlijk ook origineel zijn met alles wat je plaatst. Dit kan een hoop tijd kosten en daardoor ten koste gaan van andere marketing activiteiten. Iets waar in dit soort situaties dan wat minder tijd wordt besteed is SEO. Dit kost veel tijd en is qua resultaten lastiger te meten dan advertenties. Herken je dit? Kijk dan of het uitbesteden van SEO een oplossing is voor jouw bedrijf.

Joris spart graag met
je verder over vette ideeën.

Ik wil jou, jouw organisatie en jouw klant eerst goed begrijpen. Tijd voor koffie dus.