De B2B-markt vindt meer en meer de weg naar de online wereld. Waar bedrijven voorheen nog onwetend waren en zich vooral focusten op waar ze bekend mee waren, wordt de online wereld steeds belangrijker voor ze. Dit zorgt dus ook voor de opkomst van B2B contentmarketing. Bedrijven hebben de overstap gemaakt naar de online wereld, maar moeten nu ook hun doelgroep online gaan bereiken. Maar is de kennis er om dat te doen? In dit blog word je meegenomen in de voordelen, stappen en trends van B2B contentmarketing.
Wat is B2B contentmarketing?
Contentmarketing zijn de activiteiten die je uitvoert om in beeld te komen bij je online doelgroep. Bij B2B contentmarketing gaat dat dus om bedrijven die actief zijn binnen de B2B-markt. Met B2B content wil je inspelen op de informatiebehoefte van je klant, ondersteunen met kennis en uiteindelijk omzetten in een conversie.
Alles wat je deelt op social media kanalen, je website en in nieuwsbrieven wordt gezien als content. Naast dat deze content afgestemd moet zijn op je doelgroep is het ook belangrijk dat alles wat je deelt relevant is. Relevantie is misschien wel een van de belangrijkste begrippen binnen B2B contentmarketing. Content is er steeds meer en concurrentie dus ook. Plaats jij content die niet meer relevant is of update jij de content niet die je al hebt geplaatst dan zijn er tegenwoordig 100 andere die dat wel doen.
Dé 3 voordelen van B2B contentmarketing
Het uitvoeren van B2B contentmarketing kan best wat tijd in beslag nemen. Maar wat bereik je nu met B2B content. Aan het uitvoeren van B2B contentmarketing zitten verschillende voordelen. Hieronder zullen de 3 grootste voordelen worden benoemd. Is de B2B content die je plaatst alleen relevant voor korte termijn of werkt het ook op lange termijn. Dat zijn dingen die worden besproken in de onderstaande voordelen.
Voordeel 1 | B2B contentmarketing is de start van leadgeneratie
Het eerste voordeel is de basis die B2B contentmarketing legt voor leadgeneratie. Leads ontstaan doordat ze een probleem ervaren waarvoor ze gaan zoeken naar een oplossing. Deze potentiële klant gaat zoekwoorden gebruiken waarop jij als bedrijf content hebt geschreven. De content die jij maakt voor bijvoorbeeld je website, social media en e-mail is de start van het verzamelen van nieuwe klanten.
Naast dat informatieve teksten op je website de start kunnen zijn van een lange klantrelatie kan B2B content ook tijdens deze klantreis nog steun bieden. Zeker in het proces voor de aankoop zal die potentiële klant nog terug willen komen voor verdere informatie en ondersteuning bij de keuze voor een product of dienst.
LinkedIn is hier een goed voorbeeld van. Op LinkedIn bevinden zich een hoop bedrijven en professionals. De kans dat hier potentiële klanten tussen zitten is dus vrij groot. Het delen van B2B content hierop is dus essentieel. Dit kunnen organische posts zijn maar ook advertenties. Geen kennis over het adverteren op LinkedIn? Kijk dan of LinkedIn marketing uitbesteden iets voor jou is.
Voordeel 2 | Zet in op lange termijn met B2B contentmarketing
Het voordeel aan B2B content is dat het geschikt is voor lange termijn. Zolang je relevante content blijft delen en up-to-date blijft met alle informatie die je online hebt staan kan het een effect hebben op lange termijn.
B2B content die wordt gedeeld gaat vaak over producten of diensten waar wel enigszins verandering in zit maar globaal hetzelfde blijven. Het voordeel is dus dat door kleine aanpassingen te doen in de content die je deelt je op lange termijn ook relevant kan blijven binnen dit onderwerp. Het stukje relevantie is daarbij wel van belang. Stel een product doorgaat bepaalde ontwikkelen of updates dan moet de content wel worden geüpdatet. Niet-relevante content kan potentiële klanten afschrikken en dat wil je voorkomen.
Voordeel 3 | B2B content creëert autoriteit
Bedrijven die op het punt staan om te investeren in een product of dienst zijn op zoek naar zo min mogelijk risico’s. Ze zoeken naar een bedrijf dat ervaring heeft, kwaliteit levert, duidelijk is in communicatie en kennis heeft van het product of dienst wat ze aanbieden. Met het delen van B2B content kan je delen met de rest van de wereld wat jouw kennis is over een bepaald onderwerp.
Deze autoriteit kan ook zorgen dat klanten vaker terugkomen. Als deze klant een soepel proces heeft doorlopen voor, tijdens en na de aankoop kan dit invloed hebben op verdere aankopen. Door de kennis die je deelt kan je naam een groter begrip worden in de regio of zelfs landelijk waardoor mensen sneller gaan denken aan jouw bedrijf bij een bepaald probleem.
Een B2B contentmarketing stappenplan
Je wil aan de slag gaan met B2B contentmarketing, maar hoe ga je dit aanpakken? Bij het maken van B2B content wil je overzicht en structuur creëren voor jezelf. Bij het plaatsen van content is het dan ook verstandig om te beginnen met het in kaart brengen van een content strategie B2B. Die content marketing strategie B2B kan je krijgen door het volgen van een stappenplan. Hieronder zal in 6 stappen globaal een content strategie B2B worden doorlopen.
Stap 1: Wat wil je bereiken? | Doelen stellen
Een strategie kan je niet bepalen als je geen doelen hebt. Bij het opzetten van de content marketing strategie B2B begin je dus met het opstellen van doelen. Dit kunnen simpele doelen zijn zoals het aantal views of likes van een bepaalde post. Maar deze doelen moeten ook dieper ingaan op de volledige B2B contentmarketing.
Het bepalen van dit soort doelstelling is volledig afhankelijk van het bedrijf dat ze opstelt. Ben jij een bedrijf dat diensten aanbiedt dan zal je doel iets te maken kunnen hebben met de aanvraag van offertes of misschien wil je hem nog wat globaler pakken met de hoeveelheid leads die je B2B contentmarketing inbrengt.
Met het bepalen van doelen geef je je medewerkers ook een beeld van waar naartoe gewerkt moet worden. Zo kan ook iedere betrokkenen voor zichzelf doelen stellen wat uiteindelijk bijdraagt aan het gezamenlijk bereiken van de hoofddoelstelling. Het is immers een project wat je niet alleen aangaat, maar met iedereen die betrokken is bij het maken, plaatsen en updaten van de content van jouw bedrijf.
Stap 2: Wie wil je bereiken? | Doelgroep bepalen
In stap 2 ga je kijken naar wie je wil bereiken. Wie valt er in de doelgroep van je bedrijf. Het kan zijn dat je dit misschien als een hebt bepaald voor je bedrijf, maar is dit nog steeds van toepassing? Behoeftes veranderen en bedrijven slaan verschillende wegen in waardoor je misschien wel die doelgroep wat moet verleggen.
Ook voor het bepalen van de onderwerpen van je content strategie B2B is het belangrijk om je doelgroep helder te hebben. De B2B content die je gaat delen moet immers afgestemd worden op de doelgroep die je wil gaan bereiken. Maak dus een helder beeld van de doelgroep die je wil gaan bereiken.
Iets wat daarbij kan helpen is het maken van persona’s. Maak een voorbeeld van een bedrijf die bij jullie producten af kan nemen. Kijk daarbij naar de eigenschappen van dat bedrijf, zitten ze lokaal of verspreid, zijn het MKB bedrijven of grote bedrijven en zijn het oude of jonge bedrijven.
Stap 3: Wat wil je delen? | Onderwerpen bepalen
In stap 3 ga je kijken wat je wilt gaan delen. In de vorige stap heb je al gekeken naar wie je doelgroep is en wat kenmerken en eigenschappen zijn van de doelgroep. Dit zijn dingen die je ook moet gaan meenemen in het schrijven van de content. Vallen onder jouw doelgroep voornamelijk wat oudere bedrijven dan kan je bijvoorbeeld je content op een wat formelere manier schrijven en bij jongere bedrijven andersom.
Bij het bepalen van de onderwerpen die je gaat delen in je content ga je eerst kijken naar de producten of diensten die je als bedrijf biedt. Dit zijn de hoofdonderwerpen waarmee je goed wil gaan scoren met je contentstrategie B2B. In deze hoofdonderwerpen kan je dan verdelingen gaan maken met aftakkingen waar je content over gaat delen. Zit er een groot verschil in doelgroep tussen bijvoorbeeld 2 producten? Hou hier dan ook rekening mee tijdens het delen van deze content.
Bij het bedenken en schrijven van de content zal ook een stuk SEO voorkomen. Om goed te scoren in de zoekresultaten op bijvoorbeeld Google moet je naast de content ook gaan kijken naar de technische kant en linkbuilding. Ben je nog niet bekend met SEO of ben je op zoek naar advies? Kijk dan of SEO uitbesteden daarbij kan helpen.
Stap 4: Wanneer ga je het delen? | Planning maken
Bij een content strategie B2B hoort natuurlijk ook een planning. Wanneer en waar ga je de content plaatsen. Het kan zijn dat jouw doelgroep zich op meerdere kanalen bevindt. Ga je dan dezelfde content op meerdere kanalen zetten of ga je hier een afweging in maken?
Iets anders waar je nog rekening mee moet houden is het tijdstip waarop je de content plaatst. Door het vele gebruik van bijvoorbeeld social media kanalen hebben wij als mensen bepaalde gewoontes gecreëerd waardoor we op bepaalde tijdstippen meer op onze telefoon zitten dan andere. Kijk dus ook goed per kanaal wat de beste tijd is om content te delen.
Een laatste afweging die je nog moet gaan maken is het verschil tussen het delen van organische B2B content of het publiceren van advertenties. Bij Facebook bijvoorbeeld kan je heel gericht adverteren op je doelgroep. Advies bij het gericht adverteren op een bepaalde doelgroep? Kijk dan of Facebook marketing uitbesteden daarbij kan helpen.
Stap 5: Plaatsen en delen
Bij stap 5 is het tijd om te gaan plaatsen en delen. Op het oog een simpele stap maar ook hiervoor moeten voorbereidingen worden getroffen. Content die geplaatst wordt moet op een logische plek terechtkomen waar je het ook terug kan vinden. Op Instagram heb je bijvoorbeeld al mapjes die je kan maken van bepaalde story’s die je hebt geplaatst. Zo kan je iemand die geïnteresseerd is in een bepaald onderwerp in een keer alles tonen.
Een ander voorbeeld hiervan is het creëren van een blogpagina op je website. Mensen die op zoek zijn naar informatie op je website willen gemakkelijk bij die informatie komen. Plaats je veel blogs dan is het bijvoorbeeld gemakkelijk om daar een speciale pagina voor te maken waar alles gemakkelijk te vinden is. Voeg hier ook een zoekbalk aan toe zodat ze met simpele zoekwoorden de juiste artikelen kunnen vinden.
Stap 6: Wat ging er goed en wat niet? | Evalueren en optimaliseren
Zoals al een aantal keer benoemt, is relevantie heel erg belangrijk bij het maken van een content marketing strategie B2B. Ook na het plaatsen van de B2B content ben je dus nog niet klaar. Je kan tijdens het plaatsen van verschillende concepten gaan testen wat het beste aanslaat. Daaruit kan je nog verschillende varianten proberen om te testen wat het beste aanslaat bij je doelgroep.
Ook bij bijvoorbeeld blogs is het verstandig om goed in de gaten houden welke posities deze blogs hebben in de zoekresultaten. Bij een goede positie kan je het laten maar zie je dat er een daling inkomt probeer dan te kijken wat voor relevante informatie je nog kan toevoegen of welke content niet meer relevant is. Ook dit is een kwestie van uitproberen en testen wat het best scoort.
3 Trends binnen B2B contentmarketing in 2024
De online marketing wereld gaat als een speer. En zo ook de trends die voorbij komen bij bijvoorbeeld B2B contentmarketing. Zeker bij het schrijven van content kunnen dingen snel irrelevant zijn of juist weer relevant worden. Zeker een tip dus als je gaat beginnen met het schrijven van content. Lees je in over de trends die er zijn en welke er aan zitten te komen. Hieronder zullen 3 trends worden besproken die op dit moment van toepassing zijn bij B2B contentmarketing.
De opmars van video content
De opmars van video content is nog nooit zo hard gegaan. Mensen kijken steeds liever naar video beelden dan afbeeldingen. Dit komt mede ook door de social media kanalen die dit alleen maar versterken. Onze spanningsboog is kort en dus ook de filmpjes die we graag kijken. TikTok is hier een groot voorbeeld van. Een kanaal met korte video’s dat in de afgelopen jaren is uitgegroeid tot een van de grootste kanalen ter wereld. Ook Instagram heeft hier een bijdrage aan geleverd met het toevoegen van story’s en daarna nog het toevoegen van Reels.
Wat wel handig is om te checken is of dat de trends die er zijn ook daadwerkelijk aanslaan op je doelgroep. Trends tellen natuurlijk niet voor iedereen. Het is iets wat door een grote groep is opgenomen, maar dat betekent niet meteen dat iedereen meegaat met deze trend. Probeer als het mogelijk is mee te gaan met de trend, maar wijk niet af van je doelgroep en de behoefte en eigenschappen die zei hebben.
Bedrijven wil geen nummertje meer zijn
De volgende trend gaat om een ding en dat is personalisatie. Bedrijven verwachten dat ze niet meer als een nummertje worden behandeld binnen een grote organisatie. De relatie die je opbouwt met je klanten wordt dus steeds belangrijker.
Door deze trend zijn er dus wel een aantal dingen die je moet vermijden en een aantal dingen die je zeker wil toevoegen aan je content strategie B2B. Iets wat je voortaan wil gaan vermijden is het versturen van algemene e-mails. Stuur updates gepersonaliseerd aan de klant en toon hiermee aan dat er aandacht wordt besteed aan de relatie en communicatie naar het bedrijf.
Overtuig met een verhaal
De laatste trend die zal worden besproken is het creëren van een verhaal. Geld verdienen wordt niet als de belangrijkste taak gezien binnen bedrijven. Je moet als bedrijf iets bijdragen aan de maatschappij en daar moeten doelstellingen en een stuk passie om iets beter te maken aan verbonden zijn.
Dit gaat ook samen met een stukje empathie creëren. Je wil bedrijven meenemen in het verhaal dat je wil overbrengen. Wanneer een bedrijf op zoek is naar een product en daarin de keuze heeft tussen verschillende bedrijven die dit aanbieden gaat zo’n verhaal steeds meer meetellen. De keuze tussen een bedrijf dat niks verteld over de ambities en doelen en een bedrijf die heel transparant communiceert met de buiten wereld is dan vrij gemakkelijk. Probeer hiermee dus ook in te spelen op wat jouw doelgroep zoekt en hoe je dit naar buiten kan communiceren.
Bepaal je B2B contentmarketing strategie met Tools2Grow
Met B2B contentmarketing kan je de doelgroep van jouw doelgroep direct aanspreken met informatie die kan overtuigen om een klanttraject aan te gaan. Het opzetten van een content marketing strategie B2B kan wel een hoop kennis en tijd kosten. Binnen Tools2Grow werken specialisten die alles weten over de verschillende kanalen in de online marketing wereld. Op zoek naar hulp of advies over B2B contentmarketing? Neem dan contact op met Tools2Grow
Veelgestelde vragen
De lengte van de blogs of teksten die je deelt maken niet zo veel uit. Het gaat erom dat er relevante content in wordt verwerkt. Ga niks toevoegen alleen maar om de tekst langer te maken.
De kosten voor B2B contentmarketing hangen af van hoeveel je als bedrijf hiervoor wil vrijmaken. Ga je alleen organisch plaatsen dan kan het vrijwel kosteloos. Wil je adverteren dan komt er wel een prijskaartje aan maar kan je wel een gerichtere strategie opzetten.
Je wil een lezer of volger niet overspoelen met content. Plaats dus wekelijks en misschien zelfs twee-wekelijks met iets uitgebreidere content waardoor je alles kan delen wat je wil delen maar het niet overdrijft.
Interessante artikelen voor jouw business
Bekijk ook deze blogs
Joris spart graag met
je verder over vette ideeën.
Ik wil jou, jouw organisatie en jouw klant eerst goed begrijpen. Tijd voor koffie dus.