Spring naar content

Als bedrijf wil je je laten zien aan de buitenwereld. Dit noem je de branding van je bedrijf. Bij branding wordt vaak gedacht aan de logo’s, uitingen en huisstijlen van een bedrijf. Maar de branding gaat vaak nog een stapje verder. Wat bedrijven met branding willen bereiken is hun missie, visie en waarden van het bedrijf te uiten via de communicatie en zichtbaarheid van het bedrijf. Ze willen een merkidentiteit creëren waaraan dit bedrijf kan worden herkend en wat hun onderscheidt ten opzichte van hun concurrenten. De branding gaat dus over hoe je je bedrijf tentoonstelt aan je klanten. Bij bedrijven die zich richten op B2C gaat dit dus om een grote groep consumenten. Er zijn natuurlijk ook bedrijven die zich richten op de B2B markt. Deze bedrijven zijn bezig met B2B branding. Maar wat is B2B branding eigenlijk en wat heb je eraan als bedrijf?

 

Wat is B2B branding?

Zoals eerder besproken gaat het bij branding om een merkidentiteit opbouwen voor een bedrijf. Bij B2B branding is dit vergelijkbaar, alleen wordt hierbij vaak aan de effectiviteit getwijfeld. Bij B2B gaan de verkopen vaak om grote en complexe transacties waarbij de klanten een weloverwogen beslissing nemen. De focus bij B2B bedrijven ligt dan ook vaak op de klant voorzien van alle benodigde informatie, leads genereren en een relatie opbouwen met prospects en klanten. Dit terwijl het hebben van een goede branding kan zorgen voor het wegnemen van twijfels of obstakels voor klanten. Een sterk merk kan de overtuiging bieden die nodig is om een beslissing te maken bij een aankoop.

Bij branding komen een hoop dingen kijken. Alles wat met jouw bedrijf is geassocieerd en zichtbaar is voor de buitenwereld heeft invloed op de branding van een bedrijf. Bijvoorbeeld de website van een bedrijf. Dit is de plek waar vaak mensen de eerste indruk krijgen van een bedrijf. Een hele belangrijke plek om de juiste branding te hebben. Een goede website hebben is dan ook lastiger dan je denkt. Je wil dat de website aansluit in jouw huisstijl, niet saai is, toegankelijk en nog veel meer. Denk je dat jouw website nog wel wat aanpassingen kan gebruiken of ben je toe aan een nieuwe website die volledig aansluit op de branding van jouw bedrijf? Kijk dan of een website op maat laten maken de oplossing is.

 

Dé 4 voordelen van B2B branding

Er zijn nog wel eens twijfels over het inzetten van branding binnen de B2B markt. De focus ligt vaak ergens anders en de kracht van branding wordt dan niet gezien als een prioriteit. Toch zitten er zeker voordelen aan een goed uitgewerkte B2B branding voor een bedrijf. Hieronder zullen een aantal voordelen van B2B branding worden besproken om te zien wat het kan opleveren voor bedrijven binnen de B2B markt.

Meer bekendheid = Meer verkopen

Door middel van branding kan je bekendheid creëren. Als consument ben je bekend met verschillende merken. Vaak gaat dit dan om merken binnen markten waar jij interesse in hebt. Bijvoorbeeld als je nieuwe schoenen wil kopen dan begin je vaak met kijken bij merken waar je bekend mee bent. Ook bij B2B branding is dit het geval. Bedrijven zijn op zoek naar de producten of diensten die ze willen afnemen. Hierin zullen ze bekend zijn met de grote merken binnen hun markt. Hoe bekender een merk is, hoe veiliger dit aanvoelt voor consumenten maar ook voor bedrijven. Merkbekendheid zorgt dus voor een veiligheidsgevoel wat een aankoopproces kan stimuleren. Zeker met de grote aankopen die bedrijven binnen de B2B markt doen is het vermijden van zoveel mogelijk risico’s een must. Een bekend bedrijf met een duidelijke merkidentiteit is dan een veiligere keuze dan een nieuwkomer waarbij de risico’s veel groter zijn.

Ook kanalen zoals social media kunnen worden ingezet voor branding. Via platformen zoals LinkedIn kan je door middel van organische post en advertenties de merkidentiteit naar buiten communiceren. Weinig kennis over LinkedIn? Kijk dan of LinkedIn marketing uitbesteden iets voor jou is.

Investeren in loyaliteit

Een relatie opbouwen met klanten is belangrijk. Bij consumenten wil je dat ze vaker terugkomen om een aankoop te doen. Bij B2B bedrijven is deze relatie nog een stuk belangrijker. Als bedrijf wil je zo lang mogelijk de samenwerking aangaan met klanten. Het wegvallen van klanten binnen de B2B markt heeft ook veel grotere gevolgen door de grote bedragen waar het om gaat. Het creëren van loyaliteit is binnen deze markt dan ook erg van belang. Je wil als bedrijf sterk in je schoenen staan en prijsaanpassingen of onverwachte veranderingen moeten niet zorgen voor problemen. Een sterke merkidentiteit kan hierbij helpen. Je klanten moeten weten wat ze van je kunnen verwachten en kunnen vertrouwen op de samenwerking die ze aan zijn gegaan met het bedrijf.

Branding trekt aan

Eerder is al benoemd dat B2B branding door sommige bedrijven wordt overgeslagen om onder andere meer tijd te besteden aan leadgeneratie. Dat terwijl B2B branding ook een goede manier van leadgeneratie is. Een sterk merk zorgt voor aantrekking. Met branding laat je zien wat je doelen zijn en welke waarde je als bedrijf hanteert. Hiermee laat je ook aan de buitenwereld zien dat je niet alleen bezig bent met verkopen maar ook met de gevolgen die jouw verkopen teweeg brengen. Een bedrijf met een verhaal dus. Iets wat tegenwoordig steeds belangrijker wordt voor bedrijven. En iets wat zorgt voor steeds meer aantrekking bij andere bedrijven. Een groot voordeel dus van B2B branding.

Sterke positie in de markt

Branding is een manier om je als bedrijf te onderscheiden van de concurrenten. B2B branding kan dus zorgen voor een sterke positie binnen de markt. Branding zorgt voor professionaliteit en dus onderscheiding ten opzichte van de rest van de markt. Werk jij als bedrijf met een gezamenlijk doel en dezelfde merkidentiteit dan loop je zeker een stapje voor op de concurrent die branding een beetje links laat liggen. Die concurrent gaat zich dan focussen op leadgeneratie. Maar de leads die hun spreken gaan ook kijken welke bedrijven die producten of diensten nog meer te bieden hebben. De merkidentiteit en professionaliteit die jouw bedrijf dan naar buiten communiceerd kan voor twijfels gaan zorgen bij deze lead.

 

Voorbeelden van B2B branding

Onder branding valt een hoop. Zo zijn er dus ontelbare manieren van branding. Zeker als je kijkt naar B2B branding ten opzichte van branding voor consumenten zit een groot verschil. Om een beeld te geven van B2B branding zullen hieronder 2 voorbeelden worden getoond van B2B bedrijven en hun branding.

exact

Exact

Hierboven is een post te zien van Exact op Facebook. Exact levert software aan bedrijven ter ondersteuning. Zoals is te zien laten ze door de hele post vaak genoeg het logo terugkomen wat herkenning creëert. Daarnaast is Exact een bedrijf dat andere bedrijven helpt met de software en technologie die ze ontwikkelen. Dit is ook terug te zien in de manier waarop de post is opgebouwd. In de tekst wordt al aangegeven dat deze technologie is ontwikkeld om hun klanten klaar te stomen voor de toekomst. Daarnaast is nog een filmpje toegevoegd met toelichting om een goede introductie te geven van de nieuwe release. Deze post is door exact organisch gepost op Facebook. Dit had ook in een advertentie kunnen zijn op Facebook waarmee ze heel direct hun doelgroep kunnen bereiken. Benieuwd naar hoe adverteren op Facebook werkt? Kijk dan of Facebook adverteren uitbesteden iets voor jou is.

Binnen de inbound B2B marketing is de customer journey enorm belangrijk, dit helpt jouw bedrijf om beter inzicht te kijgen in het gedrag van de klant en de waarden van de klant. Op deze manier kom jij erachter wat voor jouw klant blangrijk is en in welke fase dit belangrijk is. Op deze manier kan jij waardevolle content bieden per fase van de customer journey. Door dat jouw bedrijf in de juiste fase van de customer journey de juiste informatie/ content biedt, creëert dit vertrouwen bij jouw doelgroep, hierdoor kan jouw bedrijf worden gepositioneerd als deskundig en betrouwbare partner.

B2B branding afgestemd op jouw bedrijf | Tools2Grow

Bij B2B branding is het belangrijk dat alle uitingen en de zichtbaarheid van je bedrijf binnen de merkidentiteit passen. Alles moet op elkaar aansluiten en de belangen en waarde van het bedrijf moeten via de branding zichtbaar worden gemaakt voor de buitenwereld. Binnen Tools2Grow werken wij met specialisten op elk gebied van online marketing. Deze specialisten kunnen helpen om via elk aspect van het bedrijf de juiste merkidentiteit te communiceren. Op zoek naar hulp of advies over B2B branding? Neem dan contact op met Tools2Grow.

Joris spart graag met
je verder over vette ideeën.

Ik wil jou, jouw organisatie en jouw klant eerst goed begrijpen. Tijd voor koffie dus.