Alles over Google Analytics
Zoals je ongetwijfeld wel weet, wordt tegenwoordig veel promotie gedaan via internet. Voornamelijk de zoekmachines worden gebruikt door bedrijven om te promoten. Dit brengt dan ook veel fantastische voordelen met zich mee. Dagelijks zijn er namelijk miljoenen mensen actief en op zoek naar diensten of producten. Daarom is het een ideale methode om daar te promoten. Het punt is echter dat je dan wel moet weten wat je doet, want de concurrentie is zeer groot op veel vlakken. Daarom kiezen veel bedrijven er ook voor om online marketing uit te besteden. Gelukkig kun je gebruikmaken van Analytics om je positie te verstevigen en je bedrijf op de markt te zetten. In dit artikel gaan we dieper in op Analytics. We bespreken eerst wat Analytics precies inhoudt en kijken wat de voordelen van Analytics voor jouw bedrijf zijn.
Wat is Google Analytics?
Zoals de naam al doet vermoeden is Analytics een systeem waarbij je analyses kunt verkrijgen. Het is een dienst die ook door Google is geproduceerd. Als jij een website hebt, kun je dankzij Analytics een duidelijker beeld krijgen van bepaalde statistieken. Op basis van die statistieken krijg je hernieuwede inzichten en op basis van deze inzichten kun je dan keuzes gaan maken. We zullen nu de belangrijkste kennis bespreken. Bovendien geven wij dan aan hoe deze kennis omgezet kan worden in een betere positie op de markt.
Bezoekersstromen nagaan
Een belangrijk voordeel van Analytics is dat je daarmee de bezoekersstromen op je website kunt nagaan. Stel je bijvoorbeeld de volgende situatie voor. Jij hebt een schildersbedrijf en biedt verschillende diensten aan. Deze diensten op je website worden weergeven op verschillende pagina's. Jij wil graag weten welke diensten het vaakst worden bezocht. Om daar dan achter te komen, kun je Analytics gebruiken. Je krijgt dan een betrouwbaar beeld van de bezoekersstromen en kunt daar dan op anticiperen.
Gemiddelde tijd op de website
Een nog krachtiger middel van Analytics is dat je daarmee kunt natrekken hoe lang een persoon gemiddeld op de website doorbrengt. Je denkt misschien: wat schiet ik daarmee op, maar met die kennis kun je heel veel zaken aanpassen. Stel je bijvoorbeeld voor dat de meeste bezoekers na enkele seconden de homepagina al verlaten. Dan weet je in principe al dat er wat aan de hand is, want dat is geen toeval meer. Er kunnen dan verschillende oorzaken aan ten grondslag liggen. Misschien start de website bijvoorbeeld te traag op. Misschien is je homepage veel te vol? Dit zijn uiteraard slechts voorbeelden, maar dan krijg je een beetje een indicatie over wat je met Google Analytics allemaal kunt aanvangen. Je kunt op basis van de gemiddelde tijd op de website namelijk verschillende zaken anders maken, zodat je website een stuk populairder wordt.
Hoe komen de bezoekers op de website
Met Analytics wordt ook duidelijk aangegeven hoe bepaalde bezoekers op de website terecht komen. Dat is ook zeer relevante informatie. Als jij bijvoorbeeld een marketingcampagne hebt geopend, dan wil je zien of deze wel werkt. Met Analytics kun je dat snel analyseren, want je ziet altijd waar ze van afkomstig zijn. Ook fijn als je bijvoorbeeld aan linkbuilding doet en wil kijken of ze van de partnerwebsite waar jij aan verbonden bent ook op de site terecht komen.
Jouw Analaytics optimaliseren
Wil jij jouw Google Analytics optimaal instellen? Hierboven hebben wij enkele belangrijk aspecten omtrent Analytics benoemd, maar er is nog veel meer waar je aan kunt denken. Het is een echte aanrader voor bedrijven die ambitieus zijn en de kwaliteit van de site willen verbeteren. Benieuwd wat het voor jouw bedrijf op kan leveren? We laten je graag zien hoe Analytics jouw resultaten kan verbeteren.