Adverteren via social media kan jouw bedrijf snel naar een hoger niveau tillen. Zeker als de advertenties persoonlijk, relevant en gericht zijn. Doelbewust aanpakken dus dit onderwerp. In onze digitale tijd, waarin de innovatieve technologieën je om de oren vliegen, moet je erbij zijn. Uiteraard niet door zomaar wat te doen, maar door een goed uitgekiende strategie te bepalen. Zo kun je snel je naamsbekendheid vergroten en in contact komen met potentiële klanten.
Wat houdt adverteren social media in?
Adverteren via social media betekent dat je advertentieruimte inkoopt via social media kanalen. Gebruikers van sociale netwerken krijgen dan jouw content te zien. Met advertenties op social media kun je je doelgroep op basis van kenmerken, interesses en activiteiten heel doelgericht benaderen. Precies de voor jouw bedrijf relevante potentiële kopers krijgen jouw advertenties te zien. Op deze manier creëer je veel aandacht voor je bedrijf bij precies de juiste doelgroep.
Wat is een social media strategie?
Met creatieve content kun je de kracht van je bedrijf duidelijk maken aan het voor jou aantrekkelijke publiek. Het leidt tot herkenning, je bouwt er sympathie mee op en het zorgt ervoor dat je onder de aandacht blijft. Maar lukraak content plaatsen is zonde van je tijd en kan zelfs afbreuk doen aan je merk. Een goede strategie ontwikkelen, uitvoeren en evalueren is dan ook cruciaal. Het vraagt wat investering, maar je zal zien dat het je ook veel oplevert. Een effectieve social media strategie helpt je om boven tafel te krijgen waar jouw doelgroep zich online bevindt en om erachter te komen hoe je met je potentiële nieuwe relaties in contact kunt komen.
Hoe ontwikkel je een goede strategie?
Een goede strategie is niet in beton gegoten, ons medialandschap ontwikkelt zich sneller dan het licht. Je koers bepalen is dan ook een doorlopend proces. Bovendien is ieder bedrijf anders en daarmee iedere strategie ook. Het is daarom van belang dat je jezelf op het juiste moment de juiste vragen stelt. Dat begint meestal met het tot uiting brengen van je wensen en het formuleren van concrete doelen. Waarom wil je social media inzetten en wat wil je ermee bereiken? Wat is je budget en hoe ga je om met eventuele negatieve reacties? Een goede voorbereiding is essentieel. Dit kan ook betekenen dat je eerst een nulmeting uitvoert van je huidige resultaten op social media. Vervolgens is de crux om je doelen concreet en meetbaar te maken.
Waar bevindt zich jouw doelgroep?
Het ene social media kanaal trekt een heel ander publiek aan dan het andere. Dat betekent dat je verschillende typen en stijlen content nodig hebt om je doelgroep op de juiste manier aan te spreken. Dit doe je het beste door jezelf zo goed mogelijk te verplaatsen in de gebruikers van het betreffende platform. Wat zijn hun behoeftes en wat zou hen kunnen aanspreken? Hoe oud is je doelgroep en wat zijn hun waarden? Originaliteit en creativiteit worden vaak beloond. Verder zijn voor bedrijven die zich richten op de consumentenmarkt vooral Facebook, Instagram en Pinterest interessant en voor de business to business markt Twitter en LinkedIn.
Hoe ontwikkel je de juiste content?
Er zijn 1001 manieren om interessante wetenswaardigheden over je bedrijf onder de aandacht te brengen via social media. Het belangrijkste daarbij is dat je je potentiële kopers weet te prikkelen en je interactie met hen weet te vergroten. Dit kun je bijvoorbeeld doen met inspirerende citaten, maar ook met positieve feedback die je hebt gekregen van tevreden klanten. Zijn zij blij met de betrouwbare en snelle service? Laat het weten. Daarnaast krijgen audio en video een steeds belangrijkere rol in het ondersteunen van je boodschap. Beeld en geluid zorgt ervoor dat jouw verhaal nog beter overkomt. De kracht zit hem in een variatie aan advertentiemethoden.
Wat staat ons te wachten in het social media landschap?
Adverteren via social media is geen trend meer, maar een noodzaak. Zorg ervoor dat je je continu blijft aanpassen aan de werkelijkheid en steeds op zoek gaat naar nieuwe mogelijkheden om jezelf onder de aandacht te brengen. Consumenten zijn de afgelopen tijd steeds meer gaan e-shoppen en dat heeft ertoe geleid dat platforms steeds meer gebruik zijn gaan maken van shoppable content. Dit betekent dat je als bedrijf rechtstreeks je productcatalogus kunt inladen op het social media kanaal. Zo kunnen potentiële klanten door je aanbod scrollen zonder de website waar ze op zitten te hoeven verlaten.
Maak gebruik van betrouwbare expertise
Zie jij door de bomen van het social media landschap het bos niet meer? Dat is heel begrijpelijk. Op een strategische manier gebruik maken van social media is een professionele opgave. Wil jij doen waar jij goed in bent en experts laten doen waar zij goed in zijn? Dat is een slim idee. Het bespaart je niet alleen veel tijd, het levert je bovendien het beste resultaat op. Besteed ook je advertenties op social media uit aan een bedrijf dat er verstand van heeft en zorg ervoor dat jouw content voortaan door het dak knalt.
Interessante artikelen voor jouw business
Bekijk ook deze blogs
Joris spart graag met
je verder over vette ideeën.
Ik wil jou, jouw organisatie en jouw klant eerst goed begrijpen. Tijd voor koffie dus.