1. Doorbraak Kunstmatige Intelligentie (ChatGPT) binnen B2B
Het zal je niet ontgaan zijn, de lancering van ChatGPT in december 2022. Kunstmatig intelligente tools zoals ChatGPT gaan gegarandeerd invloed hebben op de marketingstrategie van B2B-organisaties. Zo kan Chatgpt worden gebruikt om automatisering en personalisatie van marketingberichten te verbeteren. Door het gebruik van Chatgpt, kunnen B2B-organisaties gerichte en relevante berichten sturen naar hun doelgroepen op het juiste moment, wat kan leiden tot een hogere conversie van leads. Wij zijn veel testen aan het opzetten met ChatGPT voor onze B2B-opdrachtgevers en we staan versteld van de resultaten. Dit is pas het begin en zal nog veel meer impact gaan hebben in de komende jaren.
ChatGPT: Ons advies aan de B2B-Marketing Manager
Verdiep je in de mogelijkheden van ChatGPT, probeer eens wat uit hoe dit impactvol kan zijn voor jouw organisatie. Wil je eens sparren over de mogelijkheden van ChatGPT? Neem dan contact op met onze Co-Founder Joris Walsweer via: 076 700 2600
2. De Spam-Link update van Google (SEO)
In december 2022 heeft Google een update uitgebracht die gericht is op het bestrijden van spamlinks met behulp van een AI-gebaseerde spam-preventiesysteem. Links die ‘vroeger’ goed werkte om websites hoger te krijgen, denk aan startpagina’s, brengen nu schade aan je website.
Spam-Link update: Ons advies aan de B2B-Marketing Manager
Google raadt aan om te controleren of je aan de richtlijnen voldoet voor het verkrijgen en doorgeven van links om problemen te voorkomen. Wij zouden je kunnen helpen door:
- Al je backlinks in een Excel te plaatsen
- De Spamscore per backlink aan deze Excel toe te voegen
- Alle links met een hoge Spamscore te verwijderen (via Google Search Console)
3. Wijziging van online marketing wetgeving
De nieuwe marketing wetgeving vanuit de Europese Commissie gaat gevolgen hebben in 2023. Binnenkort is het niet meer toegestaan om gebruik te maken van 3rd party cookies, wordt het alleen maar belangrijker om je eigen data te verzamelen en te beheren. Door het verdwijnen van 3rd party cookies wordt het moeilijker om gegevens over potentiële klanten te verzamelen. Dit maakt het lastig om retargeting campagnes op te stellen en om de waarde van je advertentiekanalen te bepalen, waardoor optimalisatie van je campagnes moeilijk wordt.
Wetgeving: Ons advies aan de B2B-Marketing Manager
2023 is het jaar waarin je niet meer exact kunt sturen op conversiedata in bijvoorbeeld Google Analytics. Data zal minder secuur worden en dus wordt het lastiger om conclusies te trekken waar conversies vandaan komen. Wees hierop voorbereid en trek niet al je conclusies uit Google Analytics.
Meer weten over de belangrijkste trends?
Heb je nog vragen over bovenstaande trends? Of heb je het gevoel dat je niet genoeg tijd aan je online marketing kunt besteden? Aarzel niet om ons te contacteren. We geven je graag advies. Wij hebben een schat aan kennis en ervaring en helpen je graag om je online marketing te verbeteren. Neem gerust contact op en ontdek wat wij voor jou kunnen betekenen.
Interessante artikelen voor jouw business
Bekijk ook deze blogs
Joris spart graag met
je verder over vette ideeën.
Ik wil jou, jouw organisatie en jouw klant eerst goed begrijpen. Tijd voor koffie dus.